Monday, November 21, 2011

Apa Salahnya ?

********************************************************************

Ada seorang makcik datang pejabat mak aku (Takaful Malaysia) dengan anak dia berumur 12 tahun. Tercari-cari mungkin ada orang nak melayan dirinya memandangkan orang tak sesak seperti selalunya. Lepas beberapa minit tercengang-cengang sendiri di tepi pintu, mak aku katalah. "ya ada apa makcik? Sila-sila duduk sini" Dalam hati mak aku dah bengang sebab biarkan orang tua macam morang bodoh je. Atleast sambut lah kedatangan dia. Memandangkan mak aku baru keluar toilet waktu tu. 

Mak aku pun bermanis-manis muka dengan dia .Lepas bermukadimah segala bagai, Makcik tu tanya, "erm, makcik haritu baca suratkhabar ada satu promosi katanya bila makcik dah habis kerja tak payah bayar insurans lagi.. Makcik nak yang macamtu. " 

Eh eh, mak aku pun terangkanlah SEMUANYA, dari A sampai Z. Barulah dia faham. Dia cerita, 

dulu dia dah daftar satu syarikat ni, mula-mula okay je." Tapi tengoktengok duit makcik dah hilang.  Macammana lah makcik nak bayar duit sekolah anak makcik ni haaaa. Makcik dah tanya ramai orang, dia kata pergi Bank Islam lah, sana sini. Nasib baiklah hati makcik nak tergerak pergi sini. Mak cik bukan apa, nak daftarkan anak makcik ni insurans. Kalau makcik dah takde, taklah dia susah susah nak cari duit kalau ada accident ke, sakit ke. Senang sikit kerjanya haa
*Mak aku dah start drama sebak dia-.- Ceritapunya cerita sampailah klien baru datang, Makcik tu minta diri nak balik. 

***********************************************************************


okay, semua dah baca? Bagus. Tak kisahlah kalau korang nak ekan buton warna merah dekat penjuru atas sebelah kanan (you-know-what)  tapi beta disini cuma nak ingatkan, hidup ni janganlah memilih sangat, Rezeki Allah datang macam-macam. Ujian Allah pon sama. Tak semestinya Allah uji dengan kesusahan. Kalau Allah uji dengan kesengan Lagi susahh woooh. Tak pasalpasal kau hanyut sampai tua. Lalalalala, ayokk.

Berdasarkan cerita mak aku, aku pon dapatlah sikit moral value nya. Nak ambik klien/ nak berkawan janganlah nak yang kaya-kaya je. Orangorang yang sememeh, barangbarang tak ada brand, rumah 10 kali ganda berbeza dgn rumah korang, aku dapat nampaklah yang krg tak pandang sebelah mata pon. Tak baik wehh. Mana tau dia tu Zuhuudd sangat ke. Sekali balik kampung, Hammbekk kau. Tanah berekar-ekar, ada ladang kambing, rumah banglo ada kristal, batuu permata. (eh, bestnya) 


Err err,



Baru nampak Comel siktt :D 
Okay sebenarnya aku tak tau muka dia macammana. Tapi takdelah tua sangat aku rasa. Sebab dia ada anak umur 12 tahun. Eh, PELIKNYA. Shhh, jangan cakap apa-apa. Lalalala. mari kita muhasabah diri ramai-ramai. Tak salah kan? 

p/s: Tiada kena-mengena antara hidup dan mati.




No comments: